Plek lanceert app voor veilige communicatie binnen de zorg

AMSTERDAM - Plek, een communicatieplatform voor teams en organisaties, lanceert in januari 2017 een nieuwe app met versleutelde chat voor veilige communicatie binnen de zorg. Volgens Plek is de app veiliger dan WhatsApp. Enkele honderen mensen testen sinds november de nieuwe veilige chat-functie.

Onveilige chat

Veel mensen in de zorg communiceren onderling met applicaties zoals WhatsApp. Communicatie via WhatsApp voldoet echter niet aan de richtlijnen voor veilige communicatie binnen de zorg. De versleuteling is niet waterdicht, het is niet altijd even duidelijk wie er in een groep kan meeluisteren en door zogenaamde notificaties kunnen derden soms vertrouwelijke informatie zien.

"Veel mensen in de zorg gebruiken WhatsApp. Als je even doorvraagt erkennen de meeste mensen dat ze daarin ook privacy-gevoelige informatie delen. Dat kan veiliger. Daarvoor moet je dan wel een goed alternatief hebben."

Plek, Stefan Hoevenaar

Een veilig alternatief

Zonder veilig alternatief zullen mensen de middelen blijven gebruiken die al beschikbaar zijn. Plek wil daarom een oplossing bieden waarmee teams in de zorg snel zelf kunnen starten.

Teams tot tien personen kunnen gratis gebruik maken van de app met veilige chat. Voor grotere teams en voor meerdere teams in één zorginstelling zijn betaalde abonnementen beschikbaar.