274503 safety%20first 02 2b7cf3 large 1520584865

Zorgaanbieders moeten medewerkers alternatief bieden voor onveilig WhatsApp

Zorgmedewerkers die WhatsApp voor hun werk gebruiken; het is straks niet meer toegestaan. Op 25 mei treedt de AVG in werking. Deze nieuwe privacywet verplicht zorgaanbieders om te zorgen voor veilige tools voor communicatie en samenwerking voor hun medewerkers.

WhatsApp, Facebook Messenger en andere online tools waaraan we in ons dagelijks leven zo gewend zijn geraakt, sijpelen ook door in het werk. Ook in de zorg komt het voor dat collega’s onderling een WhatsAppgroep aanmaken voor werkoverleg. Als organisatie heb je dan geen controle over het beheer van zo’n groep. Blijven er mensen in hangen die al niet meer bij je werken? Worden er externen aan toegevoegd?

Nieuwe privacywet

De AVG, de Algemene verordening gegevensbescherming, vervangt op 25 mei 2018 de Wet bescherming persoonsgegevens. De nieuwe privacywet moet ervoor zorgen dat straks in de hele Europese Unie dezelfde privacyregels gelden. Organisaties die niet aan de nieuwe regelgeving voldoen, riskeren boetes tot maximaal 20 miljoen euro. Patiënten, medewerkers, managers en vrijwilligers moeten erop kunnen vertrouwen dat zorgaanbieders hun persoonsgegevens goed beschermen. Waar het met de nieuwe wet uiteindelijk om draait is dat er geen sprake mag zijn van het lekken van data en dat mensen alleen die informatie moeten krijgen die nodig is voor het uitvoeren van hun taken.

Stok achter de deur

WhatsApp en veel andere communicatiemiddelen zijn niet ‘AVG-proof’, benadrukt mede-oprichter Rik Mulder van community- en samenwerkingsplatform Plek. De nieuwe wet kan volgens hem een mooie stok achter de deur zijn om medewerkers een goed alternatief te bieden voor het ‘officieus WhatsAppen’. “Je kunt wachten tot er in de organisatie iets wordt geregeld. Maar je kunt ook vast met je zorgteam aan de slag gaan met een veilige tool die je decentraal kunt inzetten. Waar je chat, interne berichtgeving en een gedeelde agenda veilig op één platform kunt combineren. Want met WhatsApp kom je straks niet meer weg.”

Samenwerken: overal en op elk apparaat

Verschillende organisaties in zorg en welzijn werken al met Plek.team, vertelt Mulder. “Plek.team is er speciaal voor samenwerking tussen teamleden. Artsen, verplegers, verzorgers in tehuizen en in de wijk; ze hebben meestal geen vaste werkplek en zijn vaak onderweg naar patiënten. Daarom hebben we Plek.team zo ingericht dat zorgprofessionals overal en op elk apparaat met elkaar kunnen communiceren, ook met een snelle mobiele app die ze op hun smartphone kunnen gebruiken. Ze kunnen berichten plaatsen, foto’s delen, en het juiste protocol, het laatste nieuws of elkaar vinden.”

Mulder: “Als je een groep aanmaakt binnen Plek.team, kun je eenvoudig kiezen wie je wilt uitnodigen en wat de mate van openheid is van die groep. Gevoelige informatie blijft altijd afgeschermd, zodat je eenvoudig externe medewerkers als lid kunt toevoegen: de medische staf met ondersteunende afdelingen, de verpleging met mantelzorgers, of het management met cliëntenraden. Zo regel je in één keer dat de communicatie binnen en met je team goed verloopt. En het is ook nog eens veilig, zodat je je organisatie helpt om te voldoen aan de AVG.”

Op onze blog lichten jurist Alexander Singewald, AMC arts-onderzoeker Emma Bruns en oud-fysiotherapeut Jim van Stratum de noodzaak tot veilige interne communicatie in de zorg toe. Lees meer...

Plek is een sociaal intranet- en communityplatform voor organisaties die grenzen willen doorbreken. Plek verandert hoe mensen verbinden, communiceren en delen. Plek is simpel, slim, intuïtief en razendsnel, ook mobiel. Want wat thuis lekker werkt - WhatsApp, Google, Facebook - dat wil je ook op je werk. Maar wel in een veilige bedrijfsomgeving.

Plek is opgericht in 2013 en gevestigd in Amsterdam. Gebruikers van Plek zijn onder andere Telegraaf Media Groep, KPMG, Bruynzeel, Brandweer Amsterdam Amstelland, Rijksoverheid en vele gemeenten, zorginstellingen, kinderopvangen, bibliotheken.